Ga naar hoofdinhoud. Begin van de inhoud

We proberen hier inhoud van YouTube te tonen.

www.muhka.be gebruikt minimale cookies. Om inhoud te zien die afkomstig is van een externe site, kan die site bijkomende cookies plaatsen. Door de inhoud te bekijken, aanvaard je deze externe cookies. Lees meer over onze privacy policy.

Bekijk de video op YouTube

Curator Nav Haq over ‘Sacha’

Één van de kernwerken uit de tentoonstelling ‘AMBERES – Roberto Bolaño’s Antwerpen‘ is Sacha, een videoinstallatie door Imogen Stidworthy. In de kijker staat Sacha van Loo, die voor de Antwerpse politie werkt en stemopnames analyseert die zijn gemaakt tijdens het afluisteren van verdachten. Sacha, blind sinds zijn geboorte, begrijpt de ruimte door middel van akoestiek en zijn hoogontwikkelde echolocatievaardigheden, die hem, samen met zijn kennis van tal van talen en dialecten, ook helpen om spraak en de onuitgesproken intenties en betekenissen in de dialoog te analyseren.

In de video is van Loo te zien terwijl hij een stemopname analyseert – de opname is in feite de stem van de kunstenaar die een passage leest uit Aleksandr Solzhenitsin’s roman In de eerste cirkel (1968) in het originele Russisch. Van Loo heeft moeite om de woorden te begrijpen vanwege haar onnauwkeurige uitspraak. In dit verhaal wordt een groep van gevangengenomen Sovjetwetenschappers en taalkundigen door Stalin bevolen om een stemvervormer te ontwikkelen om de persoonlijke telefoonlijn van Stalin te beschermen, alsook een stemregistratiemachine waarmee de KGB mensen kan identificeren via opnames van hun stemmen – één technologie voor het vernietigen van taal en een andere voor het vastleggen van taal.

Het werk werd gekozen door M HKA’s eigen senior curator Nav Haq in het kader van de tentoonstelling ‘AMBERES‘, die inspiratie put uit de gelijknamige novelle van Chileens schrijver Roberto Bolaño.


Gerelateerde artikels

Visitor review

A visitor's perspective | Lars von Trier — Melancholia: The Diamond

6 Mar 2019

1:17

Om de essentie van zijn in 2011 uitgebrachte film Melancholia te herarticuleren, liet von Trier een zeldzame tweelingdiamant – twee stenen die honderden miljoenen jaren geleden met elkaar zijn vergroeid – op ambigue wijze slijpen: niet ruw maar ook niet afgewerkt met gepolijste oppervlakken zoals de diamantindustrie vereist. Voor zover we weten, is dit de enige diamant van deze grootte (ongeveer 12 karaat) die eerder in een denkvorm dan in een draagbaar kunstwerk is verwerkt. Hij kan niet in een ring of broche gemonteerd worden; hij kan alleen vastgehouden en om en om gedraaid worden door een toeschouwer die zijn zorgvuldig gekalibreerde onregelmatigheden inspecteert.

About the work

Alain Ayers | 'The Distance Between Here & Now'

2 Aug 2019

00:54

Een tentoonstelling geïnspireerd op een roman, een stad en een scène. Ontdek AMBERES – Roberto Bolaño’s 'Antwerpen' van 7 juni tot en met 15 september 2019 in het M HKA. Alain Ayers spreekt over zijn kunstwerk 'The Distance Between Here & Now'.

About the exhibition

AMBERES - Roberto Bolaño's 'Antwerpen'

15 Jun 2019

1:31

Een tentoonstelling geïnspireerd op een roman, een stad en een scène. Ontdek AMBERES – Roberto Bolaño’s 'Antwerpen' van 7 juni tot en met 15 september 2019 in het M HKA.

About the work

Bart Prinsen | 'Convergentiepunt'

1 Jul 2019

00:53

Een tentoonstelling geïnspireerd op een roman, een stad en een scène. Ontdek AMBERES – Roberto Bolaño’s 'Antwerpen' van 7 juni tot en met 15 september 2019 in het M HKA. Bart Prinsen spreekt over zijn kunstwerk Convergentiepunt (Point of Convergence).