Ga naar hoofdinhoud. Begin van de inhoud

Zo ziet een COVID-19 tempel er dus uit

Wat een eindeloze quarantaine lijkt voor de meesten is voor kunstenares Els Dietvorst de zoveelste inspiratiebron. Aan de ruwe kustlijn van het Ierse Wexford pronkt haar laatste schepping. Een enkele interventie in de natuur leidde tot het ontstaan van wat ze zelf haar COVID-19 tempel noemt. Een compositie van witte stenen op een rotsformatie, een hulde en hart onder de riem voor zij die het nodig hebben.

Ergens midden maart plantte Dietvorst haar eerste steen. Intussen telt de tempel ruim 500-tal stenen en is het een monument van veelzijdige verhalen. Dietvorst volgde simpelweg het voorbeeld van een meisje dat twee stenen op de rots legde. Op één steen schreef het meisje ‘COVID 19’, op de ander stonden de weinig omfloerste woorden ‘I am bored’. Vanaf dat moment voegde Dietvorst tien stenen toe aan de compositie elke keer ze de stevige wandeling naar de rotsformatie had gemaakt. Een wandeling die ze vergelijkt met een bescheiden pelgrimstocht naar een sacrale plek. De tempel verbindt mensen en verhalen en daarin schuilt pure schoonheid volgens de kunstenaar. Want de rots raakt vele passanten en vice versa. Zoals steeds in het werk van Dietvorst weegt het proces door op het resultaat.

© Els Dietvorst
© Els Dietvorst
© Els Dietvorst

Enkele dagen na die eerste actie kwam Dietvorst een moeder en haar zoon tegen aan de formatie. Toen ze hen zei dat de tempel bedoeld is om mensen met elkaar en de natuur te verbinden vertelde de moeder dat haar zoon iedere dag naar de rots wandelt om er nieuwe stenen aan toe te voegen. Op drie van ‘zijn’ stenen schreef hij: ‘FATHER’, ‘MOTHER’, ‘US’. Daarop vroeg Dietvorst aan de moeder wat er veranderd was deze periode. Ze antwoordde: “YOU, you have and you see things that are more important”.

Voor Els Dietvorst is de tempel een voorbeeld van een universele taal die we allemaal kunnen begrijpen maar niet perse onder woorden kunnen brengen, dan wel vatten in gevoelens.

Kunsthistoricus en ‘vriend van’ Karla Sánchez over het project:

“COVID-19 Temple is a beautiful symbol of love, peace and freedom that is touching and meaningful both to the artist as well as to all of us. Our humanity is being tested more than ever, we have to keep reaching out for one another, even from a distance, and find hope in our company.”

Karla Sánchez

Aan de kern van het werk van Dietvorst liggen thema’s als migratie, sociaal conflict, natuur, klimaatsveranderingen en levensmoraal. Ze geeft de voorkeur aan samenwerken met anderen en ook nu getuigt de COVID-19 tempel van deze overtuiging. Ondanks de huidige opgelegde limieten heeft ze een organische manier gevonden om deze cocreatie waar te maken.

Haar tentoonstelling *Dooltocht | A desperate quest to find a base for hope loopt nog tot en met 30 augustus 2020.


Gerelateerde artikels

Interview

“Hier zijn we dan, de nieuwe generatie vrouwelijke kunstenaars”

18 Feb 2019

Een schilderij als dienblad, sculpturen als deurstoppers, theepotten met kontjes en een fontein die bestaat uit een bos reuzegrote borsten: welkom in de bevreemdende, speelse wereld van beeldend kunstenaar Laure Prouvost.

Charlie Magazine

Report

Conference Report | Engaged Visuality | Rome 7-8 July 2022

2 Nov 2022

This conference took place on 7-8 July 2022 at the Academia Belgica and at the Università degli Studi ‘La Sapienza’ of Rome and was organized by Maria Elena Minuto (ULiège; KU Leuven) and Jan De Vree (M HKA Museum, Antwerp) on 7–8 July 2022.

Anne-Claire Schmitz

Curator Anne-Claire Schmitz over de expo Jim Shaw -- The Ties That Bind (de banden die verbinden)

3 Apr 2024

Al vijf decennia ontwikkelt Jim Shaw een complex en spannend oeuvre dat bestaat uit foto’s, tekeningen, schilderijen, sculpturen, installaties, films en muzikale performances. De veelheid aan werken van de kunstenaar is niet alleen duizelingwekkend, maar ook inspirerend, omdat ze de kracht van cultuur bevestigt als een creatieve energie, vernieuwend en altijd in beweging.

Artikel

Els Dietvorst: Tussen leven en dood

4 May 2020

In haar eeuwige zoektocht naar de condition humaine schuwt kunstenares Els Dietvorst in haar werk thema’s als leven en dood, angst, vervreemding en verlangen niet. Ze richt haar blik op de buitenstaander, personen en gebeurtenissen die anders onopgemerkt voorbij zouden gaan. Ten toon: beklijvende lemen beelden, organische inkttekeningen en videowerk dat je meeneemt naar een plek waar koning Tijd van de troon is gegooid.